Voetzorg en Oncologie

Vóór de chemotherapie

Laat voor de start van de chemo uw voeten onderzoeken door een oncologisch voetverzorger. Er wordt gecontroleerd op aanwezigheid van huid- en voetproblemen. Het is belangrijk uw voeten in een optimale conditie te brengen, omdat uw weerstand tijdens de kuur zal verminderen.

Na de chemotherapie

Veranderingen aan de huid: droogheid, schilferingen, overmatige eeltvorming, blaren, pijn, verkleuring, jeuk.

Veranderingen aan de nagels: groeistoornis, loslaten nagelbed, dwarse ribbels, splijten, verdikking en verkleuring.

Beschadiging aan de zenuwuiteinden-neuropathie: verminderde tastzin, veranderd gevoel in de voeten, het gevoel hebben op watten te lopen, koude voeten. Deze klachten kunnen enkele maanden tot jaren blijven bestaan.

Hand - Voet Syndroom: door gebruik van het kankermedicijn Xeloda in combinatie met hyperthermie-behandeling kan het hand-voetsyndroom ontstaan. Mogelijke klachten: handpalmen en/of voetzolen tintelen, worden gevoelloos, pijnlijk, gezwollen of rood, huiduitslag, droge of jeukende huid, vormverandering van vingernagels, snelgroeiende nagelriemen, kleurverandering teennagels, laten los of gaan eraf.

Fotosensitiviteit: bij gebruik van orale sytostatica wordt aangeraden blootstelling aan de zon te vermijden. Zelfs een klein momentje in een matig zonnetje kan onmiddellijk blaren op de huid veroorzaken.

Secundair lymfoedeem: dit kan ontstaan als gevolg van beschadiging van de lymfevaten, bijv. door de behandeling van kanker. Door het wegnemen van de oksel- of liesklieren en/of door beschadiging door bestraling, verminderd de afvoer van vocht. Uw verpleegkundige kan u informeren over verschillende vormen van compressietherapie en lymfemassage.

Wat kan een Pedicurepraktijk Podocare voor u betekenen

Informeren, adviseren, signaleren en behandelen. De oncologisch voetverzorger heeft kennis over producten die voeten en huid bescherming geven, waardoor klachten kunnen worden voorkomen of (tijdelijk) worden opgeheven.

Omdat u tijdens de kuur extra gevoelig bent voor infecties mag u geen voetverzorging ondergaan, ook niet bij pijnklachten. Wilt u een afspraak maken voor voetverzorging dan kan dit pas twee weken na de laatste kuur en met een schriftelijke verwijzing van uw behandelend arts of oncologieverpleegkundige.

1-2 weken dip bij chemo

De voetverzorging

Verwijderen van pathologisch eelt, verdikte nagels dunner frezen, ingroeiende nagels reguleren, gespleten nagels repareren, cosmetische voetzorg, voet- en onderbeenmassage, signaleren en doorverwijzen.

Wat kan een ontspannende massage voor u betekenen

Bij langdurige stress word de wondgenezing door een hoge cortisolspiegel met 9 dagen verlengd. Een klein wondje kan daardoor lang aanhouden. Uw oncologisch voetverzorger  kan hoge cortisolspiegels terugdringen met een voetmassage waardoor de stof oxytocine vrijkomt. Dit is een hormoon dat ook wel bekend staat als het liefdeshormoon omdat het vrijkomt bij alle vormen van intimiteit die een gevoel geven van liefde, warmte en geborgenheid. Een ontspannende massage geeft u dus niet alleen rust en vertrouwen, het verminderd ook het negatieve effect van stress op het lichaam.